Från mitt fönster

Från mitt fönster

Det där med Jesus är svårt!

Diverse texterPosted by Pär-Magnus Möller Fri, October 16, 2015 13:21:35

Ledare i församlingstidningen 2015 10 16


Det där med Jesus är inte alltid så enkelt att förstå! Ibland undrar jag vad människor som inte är aktiva kristna eller inte kristna alls tänker när man säger att Jesus är ”Vägen, sanningen och livet” – eller att man måste tro på honom för att bli frälst. Jag antar att det är rent fikonspråk.

Jag kan avslöja att fastän jag varit aktivt kristen i 30 år och läst teologi på universitet – och till på råga är kyrkoherde – så är det inte alltid så lätt att förstå vad vi kristna menar. Saken är den att vi nog menar lite olika ibland. Alla de där religiösa orden vi använder, såsom frälst, synd, förlossare, försonad, är lite som kodspråk för de initierade. Man har som kristen lärt sig det religiösa språket och tycker det är kul och funktionellt att använda sig av. Det är egentligen inte underligare än att man på golfbanan skriker ”Foooore!!!” när någon försöker träffa en med en golfboll i huvudet. Den som istället råkar skrika ”AKTA HUVUDET”, räknas snart som mindre insatt och inte riktigt så kunnig som en riktig golfspelare.

Men vad handlar då Jesus och allt det kyrkan pysslar med om?

Svaret är förvånansvärt enkelt: Liv. Det är livet det handlar om.

Många tänker att kristen tro är en religion av många andra religioner, d.v.s. ett slutet tankesystem som har svar på alla frågor som folk inte ställer. Men världen är full av religioner- och jag ställer mig gärna till den skara som skulle säga att världen nog vore bättre utan religion och -ismer. Religionen har ställt till det alldeles för mycket i världen och ofta skapat en mänsklighet som inte alltid mår så bra.

Jag skulle våga hävda att kristen tro, när den fungerar som den skall, inte är religion utan relation. En relation kan inte vara en massa dogmer uppställda på ett finurligt sätt för att besvara alla frågor – en relation är något levande – något som ger liv. Samtidigt är relation svårare än religion. En relation kan man aldrig vara likgiltig till ty då finns den inte längre. En religion kan du drämma andra i huvudet med och genom dess lära skicka folk både till himmelen eller helvetet. Så fungerar inte en relation.

Jesus kom inte för att starta en ny religion utan för att göra oss levande och fria, sanna och älskande. ”Jag har kommit för att ni skall ha liv, och liv i överflöd”, säger Jesus.

Bibeln, kyrkan och dogmerna kring tron är till för att hjälpa oss att förstå Gud. De är en gåva från våra förfäder till oss. De ger oss en utgångspunkt för att inte gå vilse. Men ärendet är inte lära utan Liv.

I vår tid är vi beroende av att finna livet. Döden möter vi överallt. Det destruktiva finns överallt. För att bevara oss vid våra sinnens fulla bruk i denna våldsamma mediatid där vi alla dagligen drabbas av all världen olycka på TV-skärmen och i mobilen, behöver vi en motvikt – vi behöver någon som bevarar oss vid hoppet. Det är i det sammanhanget Jesus säger: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus."

Kyrkan är tänkt som en hjärtstartare i en värld full av död!





  • Comments(0)//blogg.prastsidan.se/#post124